Jest to temat o tyle trudny, że o ile słuchawki dla graczy można określić jako posiadające powtarzalny aspekt wielkości sceny o tyle nie możemy mówić o słuchawkach dla graczy, które mają większą subiektywność i są odbierane przez każdą osobę z innym gustem. Trudno więc mówić o "najlepszych" w kategoriach absolutnych.

Chciałbym jednak, aby to wyzwanie zostało podjęte. Spośród znanych mi modeli, jak i tych z polecanych słuchawek pełnowymiarowych czy przenośnych, wybiorę te, które moim zdaniem oferują najlepszą jakość dźwięku i najlepsze zestrojenie. Docenić to może każdy potencjalny miłośnik muzyki. Proszę nie traktować tego jako konkursu dla Polecanych. Jest to moja osobista opinia o konkretnych przedmiotach na podstawie wstępnej selekcji. To pytanie jest często zadawane, więc może uda się zaspokoić ciekawość szerszego grona osób. Tak jak poprzednio, będę się odnosił do istniejących na rynku produktów i od razu podawał zarówno sensowne urządzenie źródłowe, jak i wygodne wyszukiwanie po cenach i sklepach. Dlatego też nie będę polecał żadnego modelu vintage.

Jakie są kluczowe cechy, które powinny wyróżniać słuchawki "na starcie"?

Audiofilia to termin, który odnosi się do wysokich cen i niskiej jakości dźwięku. Produkt często zapakowany jest w atrakcyjne opakowanie i opatrzony chwytliwym pseudonaukowym wywodem. Nie brzmi to zbyt pozytywnie do tego stopnia, że niektóre osoby o orientacji seksualnej celowo zastąpiły termin "audiofil". Po części jest to wina marketingu. Wypromowano słuchawki z najniższej półki, a grupa zainteresowanych, która ze swoją infantylną naturą i brakiem umiaru w wydawaniu pieniędzy próbowała to wszystko usprawiedliwić. Wywołało to skrajne reakcje u bardziej przyziemnych użytkowników.

O ile każdy ma prawo żyć i wydawać pieniądze jak chce, o tyle nie będziemy zajmować się drogimi słuchawkami. Będę unikał modeli zbyt jasnych i analitycznych, takich jak DT880 czy P9 Signature, a także HD800. Te słuchawki mogą być świetne w swojej cenie i polecam je (recenzowałem każde z nich). W tym artykule skupimy się na najbezpieczniejszych modelach, które zaczynają się w najniższych progach cenowych.

Minimalna akceptowalna cena za jakość dźwięku

To podstawowe kryterium, którym będę się kierował przy ocenie słuchawek. Powinny one być używane w jak największym stopniu biorąc pod uwagę ich cenę i możliwości. Nawet jeśli niektóre aspekty brzmieniowe mogą nie być takie, jak powinny być zgodnie z regułami akustycznymi i ogólnymi zasadami, to jeśli ogólna jakość dźwięku jest nadal dobra, będę to brał pod uwagę w pierwszej kolejności.

Komfort jest preferencyjnie wysoki

Wygodny sprzęt musi być w stanie być używany przez co najmniej kilka godzin. Będę robił wyjątki, jeśli dźwięk jest w stanie zrekompensować wszelkie niedogodności związane z komfortem.

Zdolność śledzenia i czułość

Słuchawki powinny być w stanie reagować na urządzenie, do którego są podłączone. Może to prowadzić z jednej strony do wybredności, a z drugiej do ekscytacji skalarnością modelu w górę. Takie słuchawki będą brzmiały lepiej, jeśli będą miały dobre źródło. Jeśli jednak dany model potrafi dobrze zagrać z czymś tańszym i o słabszych realizacjach, będzie to przeze mnie odbierane jako dodatkowy plus.

Muzyczne strojenie

W przypadku graczy, mieliśmy na myśli modele sceniczne i do zastosowań gamingowych. Tutaj priorytetem jest muzyka, a dokładniej intymność i zaangażowanie, które z niej płynie. Słuchawki powinny być jednak na tyle uniwersalne, aby można je było wykorzystać do każdego rodzaju muzyki.

Sprawdź również: Używany sprzęt audio - porady przed zakupem

kobieta z zawieszonymi słuchawkami na szyi

Dlaczego muzyka?

To proste: dzięki temu, że słuchawki te są w stanie zaakceptować wiele gatunków i nagrań, nawet tych starszych (klasyczny rock i jazz, a także synthpop z lat 80.), są łatwiejsze do zaakceptowania dla przeciętnego słuchacza. Wynika to z ogólnego charakteru artykułu. Pozwalają cieszyć się muzyką, doznawać głębszych wrażeń, nie eksponują tak bardzo błędów, a co najważniejsze, są jakby sobą z największej obecnie oferty sprzętu audio, w której dominuje mniej lub bardziej neutralność czy sygnatury sopranowe.

W wielu rozmowach z czytelnikami i innymi użytkownikami pojawiało się pragnienie, aby "słuchacz" poznał intencje nagrania. Jeśli emocje, o których mowa w utworze miałyby się znaleźć, to znajdziemy je na w miarę muzykalnych słuchawkach (podkreślam: w miarę). Nawet jeśli nagranie zostało zrealizowane dziwnym sprzętem i na etapie masteringu brakuje mu głębi i masywności. Do takiego materiału lepiej sprawdzi się model bardziej neutralny lub analityczny. Cieplejsze dźwięki spowodują jednak, że dźwięk będzie bardziej zniekształcony i zagęszczony. Jeśli weźmiemy pod uwagę przeciętną wiedzę na temat synergii, a także "jakiś" sprzęt źródłowy, którego nie da się opisać w kategoriach tonalnych, to najlepszym rozwiązaniem jest lekkość, umiarkowana muzykalność i przyjemna gładkość.

Jak wspomniałem wcześniej, nie będę się tu posługiwał modelami dokładnymi i analitycznymi, bo nie są one uważane za audiofilskie. Używałem ich nawet podczas moich testów. Ich posiadacze powinni być jednak bardziej świadomi ich ograniczeń i dbać o to, by służyły one jedynie zamierzonemu celowi. Model muzyczny jest bliski neutralności i to słuchacz będzie mógł zdecydować, czy chce słyszeć modele studyjne, neutralne, analityczne, czy wręcz przeciwnie: ciemniejsze, głębsze, bardziej pogłosowe. To wygodny sposób na poruszanie się w obydwu kierunkach dźwiękowego kompasu.

Czy lepiej być otwartym, czy zamkniętym?

Nie ma to tutaj aż tak dużego znaczenia, jak by się mogło wydawać. W tej kategorii zastosowań najchętniej wyróżniam modele otwarte i półotwarte. Jeśli jednak znajdę urządzenie zamknięte, które spełnia wszystkie wymagania z tego artykułu, to również się tam znajdzie. Do Was należy decyzja, czy cena zakupu takich słuchawek wzrośnie czy zmaleje, czy izolacja od otoczenia będzie wystarczająca. Otwarta konstrukcja zapewnia najlepszy komfort i wygodę. W lecie ważna jest cyrkulacja powietrza.

Jakie są "najlepsze" słuchawki na początek drogi audiofila?

Wygodne, otwarte, przyjemne w odbiorze i zaprojektowane tak, by pozwalały cieszyć się muzyką bardziej niż analizować każdy szczegół. Najlepiej jednak, żeby tego nie negować. Jest to możliwe tylko w zasadzie. Oznacza to, że należy używać słuchawek bezpiecznych, nie za ciemnych i nie za jasnych, a także unikać neutralności, która najczęściej jest po prostu suchością.

Niestety, jest wielu producentów i modeli, które próbują prezentować takie brzmienie. Ile głów tyle odpoczynku, tyle zaleceń, uwag i wytycznych ile opinii. Choć producenci mogą twierdzić, że są wszyscy święci, nie ma słuchawek, które zadowolą każdego w każdej sytuacji. Ryzykuję, wskazując słuchawki o nieobiektywnym brzmieniu: naturalnym, muzykalnym, o delikatnym schemacie tonalnym. Jednak słuchawki te prawdopodobnie zgodzą się z niemal wszystkim, co można znaleźć w większości budżetowych opcji, jak i z droższym sprzętem, który bardziej skupia się na detalach.

Przypominam, że nadal obowiązuje odwrotna zasada parowania sprzętu: bardziej muzykalne i cieplejsze słuchawki do lepszych źródeł.